lørdag 28. april 2012

Det gode kommer ikke alltid ovenfra !


I går deltok jeg på en av de to fagdagene Betania Stiftelse arrangerer hvert år. I  år var det Egil Svartdahl som var foreleser den ene dagen med foredraget sitt " Det gode kommer ikke alltid ovenfra". 

Foredraget handlet om hverdagslige ting som å realisere drømmene sine, lederrollen som menneske, høyhastighetssamfunnet vi lever i og de nære relasjonene våre. 

Kort fortalt sier han ; Årsaken til at mange bare får realisert en del av sitt eget potensiale , er at de ikke evner å lede seg selv. Mange som lykkes har lært seg kunsten å lede seg selv først.
I en tid med store endringer, raskt tempo og økonomiske utfordringer forutsetter det handlekraft, motivasjonsevne og trygge medarbeidere. Om vi skal være ærlige mot oss selv, så er det verken våre overordnede eller underordnede som gir oss de største utfordringene. 
Det mennesket som er vanskeligst og lede, er meg selv! "





Fagdagen med han som foreleser gikk skuffende fort ! Kunne tenkt meg å høre på han enda lengere enn det jeg gjorde. Men skal ikke klage, jeg fikk jo dra :)
Måten han formidler ting er jo helt fantastisk. Han fenger mennesker med en gang og bruker MYE humor og er vell "litt på kanten" av og til :) 

Han sier også : " Det er bedre å ha 1 ordentlig venn enn 1000 på facebook. Om du kan si at du har 1, 2 eller 3 gode venner, ja da er du RIK. Så bruk tiden din på de du har nærmest, de er nemlig de som fyller opp energilageret ditt når du begynner å gå tom"

En fantastisk foreleser som alle som kan bør dra å høre på. :)



Å for å ikke glemme strikkedelen da ; fikk jo selvfølgelig strikket mens jeg var der :) 
3,5 nøster med sort fritidsgarn + strikkepinner nr 5 = 2 par votter :D





God helg alle sammen :) 







4 kommentarer:

  1. Fikk konfirmantdatteren min hjem fra Filadelfia i kveld - med stjerner i øynene etter å hørt på Svartdahl :) Han hadde snakket med dem om identitet bl.a :)

    Heldige deg som fikk hørt han :)

    Flotte votter!! Har akkurat byttet til med sort Fritidsgarn som skal bli ei vinhøne - når jeg engang får tid ;)

    SvarSlett
  2. Påfylldager er gull verdt! En god foreleser løfter stoffet opp på et plan det fortjener. Fint at du deler med oss andre. Og fine votter til neste sesong, for nå kommer vel våren for fullt?

    Riktig god helg, og takk for koselig kommentar hos meg!

    SvarSlett
  3. Så bra at du deler et flott budskap Christine. Jeg tror han har helt rett:-) god helg, vi sees kanskje en av dagene. Er det lov å skrive; hilsen mamma, og glad i deg?

    SvarSlett
  4. Lene : kan tenke meg hun gjorde det! han var fantastisk! Gleder meg til å se vinhøna :)

    Ingunn: Sku bare mangle å dele flotte ord og gode strofer! Joda, vottene blir nok til høsten av. her oppe er snøen i full gang med å forlate oss :) er litt godt kjenner jeg!:)

    Yvonne: jada mamma, helt i orden. er glad i deg å:) stikker nok innom en tur i morgen etter barnedåpen:)

    SvarSlett